Metody nauczania: Elementy Planu Daltońskiego

W grupie Mrówek od września wdrażamy stopniowo elementu Planu Daltońskiego. Bazuje on na trzech wartościach takich jak wolność, samodzielność i współpraca. Jednakże, bardziej chcielibyśmy, aby ta wolność oznaczała w naszej grupie odpowiedzialność. Chcemy, wraz z dziećmi, stworzyć „drużynę”, która będzie się wzajemnie wspierać i współpracować ze sobą w każdej dziedzinie.

Dajemy dzieciom możliwość wzajemnego rozwiązywania problemów. Staramy się nauczyć dzieci wzajemnej rozmowy i wyjaśniania sobie sytuacji problemowych. Oczywiście, gdy sytuacja tego wymaga – interweniujemy – ale stawiamy na samodzielność w każdej dziedzinie. Ponadto, dążąc do tego, od października wprowadzamy Kulinarne Piątki. W te dni, dzieci będą własnoręcznie przygotowywać sobie śniadanie/podwieczorek, nakrywać do stołu i celebrować posiłki w swoim towarzystwie. 

Realizując elementy Planu Daltońskiego stworzyliśmy plan dnia. Przyczepiamy do niej elementy, które są do wykonania danego dnia. Jest to pomocne, jeżeli chodzi o zapoznanie się z upływającym czasem, oraz pomoc w oswajaniu się z rytmem dnia.

Wiemy, że nie wszystkie dzieci pracują w jednakowym czasie, dlatego dajemy dziecku czas na wykonanie zadania, na tyle, na ile ma możliwość. Dokończyć może w wybranym przez siebie czasie, w chwilach wolnych od innych zajęć. Chcemy, aby dzieci nauczyły się odpowiedzialności za powierzone mu do wykonania zadanie.

Kolejną kwestią, jest rola dyżurnego. Dyżury zawsze pełnione są w dwie osoby. We wrześniu dzieci do tego zadania wybierane były codziennie. Miało to na celu zapoznanie się z obowiązkami jakie wynikają z tej roli oraz wdrożenie się do współpracy z innymi dziećmi. Docelowo chcemy czas ten wydłużyć do tygodnia. Dzieci dzięki temu nauczą się wywiązywania z obowiązków, nauczą jak najlepiej podzielić się z drugą osobą obowiązkami. Pary będą losowe – zależy nam na tym, aby jednoczyć całą grupę, wszystkie dzieci ze sobą. 

Kolejnym aspektem jest wizualizacja obecności. W naszej Sali – przy drzwiach – znajdują się zdjęcia dzieci. Ich zadaniem jest pilnowanie, aby po przyjściu do przedszkola, dzieci samodzielnie odznaczały swoją obecność, oraz przy wyjściu dbały o zaznaczenie tego faktu na lince z obecnością. 

Zadbaliśmy również o wizualizację kalendarza urodzin. Jak wiadomo, dzieci bardzo lubią obchodzić urodziny każdego przedszkolaka. Dzięki posługiwaniem się kalendarzem urodzin nasze Mrówki będą utrwalać miesiące, a także nazwy pór roku.

Przy wykonywaniu zadań, między innymi plastycznych, staramy się pokazywać dzieciom instrukcje krok po kroku, w zrozumiały dla nich sposób. Chcemy, aby dzieci zrozumiały, zapamiętały i samodzielnie przystąpiły do wykonania zadania. Ma to wspomóc dzieci do samodzielnego dążenia do osiągnięcia celu.